tisdag 1 juni 2010

Vem skapar jobben?

Läste just ett inlägg gällande politik för fler jobb, vilket skulle vara ett av de rödgrönas trumfkort till valet, enligt detta blogginlägg.
Jag håller med om att jobbfrågan kommer bli en av de viktigaste frågorna detta val, men jag tror inte det är de rödgröna som har den bästa jobbpolitiken.
Jag tror nämligen att det är företagarna som skapar de flesta jobben, inte politikerna. Så för att vinna valet ska man se till att ha en företagsvänlig politik, och i den tävlingen vinner enligt mig Alliansen. Även om det fortfarande finns mycket att göra för våra företagare, men jag tror och hoppas att Alliansen har några förslag kvar i bakfickan som gynnar våra företagare.
Visst finns det jobb inom det kommunala, landstinget och staten också men alla kan inte jobba där. Eller vill vi att staten ska äga och styra allt här i Sverige?
Nej det tycker då inte jag. Jag gillar att själv bestämma om jag ska handla på ICA eller Hemköp. H&M eller Lindex osv. (Jag skulle även vilja välja gällande andra saker men det tar vi en annan dag.)
Gällande sysselsättningen så är sanningen den att det trots krisen är 50 000 fler sysselsatta idag än 2006. Det har SvDs faktakoll kollat upp. Tyvärr har dock antalet arbetsföra ökat med ca 150 000 under samma period vilket medför att det är 100 000 fler som är arbetslösa. Men det har inte försvunnit 100 000 arbetstillfällen som det står i ovannämnda blogg, snarare har det tillkommit 50 000. Vem vet hur det sett ut om vi inte haft denna internationella kris?
Det står även att det är ”ni med de allra fetaste inkomsterna, en mycket privilegierad och väldigt mansdominerad grupp” som ska betala för de rödgrönas satsningar. Enligt tidigare nämnda faktakoll så var det bl.a. redan vid 15 000 kronor i månaden det blev en skattehöjning. Jag kallar inte det för fet inkomst, men visst jag drog det till sitt yttersta nu. Men poängen kvarstår, det är inte bara de med de fetaste inkomsterna som kommer få höjd skatt.

Sen tycker jag det är ganska naivt att generalisera alla Alliansanhängare som egenkära och utan samvete. Världen är inte svart/vit, onda mot goda. Varken de rödgröna eller Alliansen vill samhället illa, tror man det har man inte läst de olika partiernas politiska budskap. Det som skiljer är på vilka olika sätt de tror sig få en god välfärd. Ett land i balans, där inkomster och utgifter harmoniserar med varandra.
På tal om välfärd så är det ett ord som florerar starkt när det är dags för val, men det ordet får nog belysas i ett annat inlägg.

Idag är det sommar… enligt kalendern i alla fall. Jag går fortfarande och väntar på att den ska komma rent fysiskt. Men det ser lovande ut. Kanske blir det att ta fram kjolen till helgen. Ikväll blir det dock ett besök på Sagabiografen i Oskarshamn, iförd jeans, för att se den totalt ”sågade-vid-anklarna-filmen” SATC 2. Jag har inga förväntningar alls, så jag tror jag kommer att bli rätt nöjd med mitt besök.

Inga kommentarer: