måndag 31 maj 2010

Omsorgsdebatt

Tolvskillingen i Oskarshamn var som vanligt en folkfest. Kul att staden visar att den verkligen kan blomstra. Och att vi invånare visar vår uppskattning genom att närvara!
Det blev dock ett kort avbrott i marknadsbesöket för att lyssna till en debatt på biblioteket mellan S och M gällande omsorgen. Jag hade ju tyvärr missat att debatten var tidigarelagd med en timme så jag kom lagom till sammanfattningen. Men av det lilla jag hörde så kan jag säga att S försökte generalisera att alla privata satsningar ska anses som giriga och farliga. Medan M försökte förklara att privata satsningar ger valmöjligheter och att konkurrens kan vara nyttigt. Alla företag vill gå med vinst, det är sant, det gäller ju faktiskt även kommunen (annars finns ju inget utrymme till nya satsningar, investeringar och förbättringar). Men bara för att man vill gå med vinst behöver ju inte betyda att man girig. Tror nog att en stor del av dem som vill starta företag i Oskarshamn vill starta just i Oskarshamn p.g.a. att de har ett starkt hjärta som brinner för Oskarshamn och värnar om oss Oskarshamnare. Som vill starta företag för att förbättra Oskarshamn. Jag tror dessutom på att människan, oavsett ålder, har förstånd nog att välja det bästa utifrån hennes vy vare sig det gäller skola, omsorg eller juicepaket m.m. Olika meningar om vad som är bäst kommer vi alltid att ha eftersom vi alla är individer på olika platser här i världen, därför är det extra bra med valmöjligheter.

Blomberg har även väckt en debatt till liv, vilket vi kan läsa om i Nyheterna. Jag till skillnad från Wretlund tycker dock inte att uttalandet skadar kommunen, tycker oppositionen med all rätt ska ifrågasätta saker och ting. Vi har ju faktiskt hamnat uselt på många listor rörande företagsklimat m.m. För att nått ska hända måste det belysas. Vi i Alliansen måste också på ett tydligare sätt visa hur vår framtidsvision gällande Oskarshamn ser ut? Hur vi ser på Oskarshamn om exempelvis 12 år?
På tal om 12 så är det så många säsonger Hans Andersen kört för Dackarna. Med anledning av detta blir det jubileumstävling den 9 juni kl 19.00. Startfältet är urstarkt och jag kommer definitivt att sitta på läktaren och beskåda detta spektakel.
Innan dess ska även nationaldagen firas, tror ni vi någon gång kommer att ha ett lika stort firande i Sverige som de har i Norge? Jag hoppas i alla fall.

Inga kommentarer: