tisdag 18 maj 2010

Oskarshamns hamn

Då har man överlevt det första husvagnsäventyret. Det gick (”peppar peppar”) riktigt bra, inga större problem. Så jag ser redan fram emot nästa äventyr.

Och vad hade hänt i Oskarshamn under tiden man varit borta då?
I OT har jag läst om att Kråkerumsbacken ska bli gågata. Och det verkar mest ha fått negativa kommentarer, är vi Oskarshamnare rädda för förändring?
Själv så tycker jag att det bara vore positivt om centrum hamnade närmare hamnen. Så vi får en mer levande hamn, vore kul om våra båtturister möttes av ett levande centrum istället för tomhet. Som det är i dagsläget får de gå en rejäl bit innan de möts av centrumpulsen. Tyvärr är det ju ingen garanti att centrum förlängs ner till hamngatan bara för att man gör det till en gågata och som man sen i ett senare tillfälle kan koppla samman med brädholmen för att få ner centrum ytterligare. Men man ger det i alla fall bättre förutsättningar! Sen är ju inte ”strykjärnet” på brädholmen Oskarshamns stolthet men man kanske kan få till nått bra, vem vet?

Sen har Alliansen gått ut med att de vill ha en ny skola i Havslätt och jag tycker idén är god. Norra skolan har inte direkt något guldläge, och om det rör sig om liknande summor pengar så tror jag eleverna får en bättre skolmiljö i en nybyggd skola någonstans i Havslätt. Det blir mindre luftföroreningar från trafik, längre bort från tunga industrier, så som SAFT, och förmodligen en klimatsmart skola. Skola är ju faktiskt en kärnverksamhet i kommunen så då får det kosta lite. Sen vore det ju inte fel med friskolor, men ska Norra skolan stängas bör kommunen ha ett alternativ för barnen i norra delen av staden.

Tisdag kväll bjuder på en tur till Vetlanda för att se returmötet mellan Dackarna och Vetlanda. Hoppas Dackarna håller ihop även utan Andersen och PK. Jag hoppas även att våren nu har kommit för att stanna!

Inga kommentarer: