torsdag 27 maj 2010

Jobbskatteavdraget

De rödgröna går ofta till attack angående att jobbskatteavdraget endast gynnar de rika. Men hur ser det ut i praktiken egentligen och vem är egentligen rik?
Saken är faktiskt den att vid en lön på över 28 600 kronor så slutar avdraget att växa. Avdraget blir alltså maxbeloppet 1 752 kr oavsett om du tjänar 30 000 kr i månaden eller 40 000 kr. Så jag förstår inte riktigt hur de "rika" gynnas.
Hur ser det ut bland lönerna under 28 600 kronor då? Jo avdraget är utformat som så att det procentuellt ger mest till dem som tjänar minst.
Men vi talar ju om procentsatser och då kan det ju bli som så att en hög procentsats på en låg lön blir något lägre än en låg procentsats på en hög lön. Hänger ni med? Och det är alltså när man räknar i kronor man till viss del kan förstå de rödgrönas resonemang.
Men jag tycker i så fall att jobbskatteavdraget är mer rättvist än vad t.ex. fackens löneförhandlingar är. Ofta förhandlar de fram en procentsats, säg 3,2%, i löneökning.
Det innebär 640 kr i löneökning för en som tidigare tjänade 20 000 kr
896 kr i löneökning om du innan hade 28 000 kr
1152 kr i löneökning för den som tidigare tjänade 36 000 kr
Fackens löneförhandlingar gynnar alltså "de rika" i större utsträckning än vad jobbskatteavdraget gör, eller tänker jag fel?
Men i detta fall finns en acceptans för att man tänker i procent istället för kronor.

Gällande skatten så är det som så att en som tjänar 20 000 kr betalar ca 4 500 kr i skatt (22,5%) medan den som tjänar 36 000 kr betalar ca 10 400 kr i skatt (28,9%). De med högre lön betalar alltså högre procentuell skatt, är det rättvist? Skulle det inte vara mer rättvist om alla hade 25% i skatt, eller kanske om alla hade exakt samma antal kronor i skatt…?
Vad är egentligen rättvist? Vad är demokratiskt? Det är en väldigt komplicerad fråga. Det enda jag vet med säkerhet är att samhällsekonomin måste vara i balans.

Jag har svårt att se att ett slopande av fjärde steget i jobbskatteavdraget som man bl.a. kan läsa om i DN skulle göra samhällsekonomin mer rättvis.
Enligt mig så är jobbskatteavdraget bra och gynnar alla.
Jag tror inte skattehöjningar är lösningen för att få samhället i balans jag tror det är att få till mer jobb. Och för att fler sedan ska vilja ha dessa jobb måste det vara lönsamt att jobba.

Inga kommentarer: