onsdag 2 juni 2010

Valfrågor

Jobben blir den stora valfrågan, det sprider sig som en löpeld just nu. Läste bl.a. detta inlägg skrivet av Katarina (S). Första och sista stycket är klockrena, jag instämmer helt (om man byter ut Jämtlands län till Kalmar län).
Det måste satsas på entreprenörer, alla verkar vara överens. Företagen är de som skapar arbetstillfällen, jag har skrivit om det tidigare. Men att det ska vara de rödgröna som gynnar företagare mest har jag fortfarande svårt att tro.
Kan bara se till Oskarshamn, som varit styrt av socialdemokrater i många (70?) år, för ett kort exempel. Här får man ofta höra att det är svårt och tungt att starta eget, man blir snarare motarbetad än hjälpt. Vi har haft turen att ha industrier som sysselsatt oss men man får inte glömma bort småföretagarna.
Och hur mycket vill de rödgröna egentligen konkurrenssätta? I den här kommunen verkar det som om allt ska ske i kommunal regi. Det är inte hållbart. Moderaterna har ofta försökt driva på att få ut mer på entreprenad men blivit nedröstade. LOV ville M införa men blev nedröstade.
Även om de rödgröna sänker arbetsgivaruppgifterna så hjälper inte det om de fortsätter att driva allt i egen kommunal regi, då kommer det inte skapas några nya företag med nya arbetstillfällen. Det är ungefär som att ge en hundring till någon, men inte släppa in denne i butiken…
Man måste släppa in entreprenörerna på marknaden och ge dem goda förutsättningar för att lyckas.
Lars Blomberg uttalade sig nyligen, i Nyheterna, om att det finns mycket att lägga ut på entreprenad i denna kommun, och att Alliansen kommer att börja titta på den tekniska verksamheten för där finns det företagare som vill och kan satsa. Det är enligt mig ett steg i rätt riktning för att skapa fler jobb samt ge kommunen mer resurser att satsa inom t.ex. skola och omsorg istället.

Som tidigare nämnt såg jag igår SATC 2. Jag kan inte klaga, det var underhållning i drygt 2 timmar. Jag fick skratta vid flertalet tillfällen och även skämmas (åt karaktären Samantha som är allt annat än diskret när det gäller sex). Visst var det klichéer i parad, men det har ju serien alltid byggt på. Så som jag trodde blev jag riktigt nöjd, men smaken är som baken.

Inga kommentarer: