onsdag 30 juni 2010

Ungdomar

Läste nyss i SvD att de rödgröna har starkt stöd hos ungdomar. Tror det tyder på att vi moderater är dåliga på att marknadsföra vår ungdomspolitik.
Idag verkar trygghet, familj och arbete vara viktigt för ungdomarna och det är väl ungefär samma tankar som jag själv hade när jag slutade gymnasiet för 8 år sedan. Jag valde dock att lägga min röst på moderaterna för jag ville ha friheten att besluta saker gällande mitt liv. Jag ville vara självständig. Jag tycker fortfarande jag valde rätt och att moderaterna har många bra åtgärder för oss ungdomar.
1. Fler studieplatser
2. Ökad kvalité på undervisningen
3. Alla ska ha MÖJLIGHET att läsa in högskolebehörighet men det ska inte vara ett tvingande krav. Det finns värde såväl i praktiska utbildningar som i teoretiska.
4. Lärlingsanställningar, så att hoppet mellan skola och arbete minskar.
5. Halverad arbetsgivaravgift för alla under 26 år. Gör att det för företagare är billigare att anställa en ungdom.
6. Moderaterna vill avskaffa det så kallade fribeloppet. Orkar du med att jobba under tiden du studerar ska du belönas istället för att oroa dig för ditt csn bidrag. Genom att ta bort detta fribeloppet kan du jobba så mycket du vill och orkar under studietiden och behöver inte räkna på om du nu har "tjänat" för mycket och blir återbetalningsskyldig. (Under denna mandatperiod har gränsen höjts men moderaternas mål är att avskaffa det helt!)
7. Studiemedlet har höjts så en student får nu 392 kronor mer i månaden jämfört med 2006 (ökning från 7 748 kr till 8 140 kr)

Sen gällande den här biten med familj och arbete. Ja även här finns fördelar med moderaterna.
1. Jobbskatteavdraget - Ger dig själv mer frihet att bestämma vad du vill lägga din och din familjs pengar på. Ett par med ca 20 000 kr vardera i månaden har fått drygt 2 500 kronor mer i månaden att röra sig med.
2. Du väljer den barnomsorg som passar dig och din familj
3. Ingen tvångsdelning av hur föräldraledigheten ska fördelas i familjen.
4. Fler i arbete leder till mer pengar till välfärden. Jämför man maj 2006 med maj 2010 är 138 000 fler sysselsatta.
5. Kortare köer till sjukvården

Valet är fritt, jag väljare att rösta på moderaterna.

Inga kommentarer: