måndag 14 juni 2010

Attraktiva Oskarshamn

Attraktiva Oskarshamn besökte idag vårt gruppmöte, så det kan avspegla sig med lite ringar på vattnet i mitt kvällsinlägg.
Sofie är fantastisk i sitt engagemang! Hon framlyfte bl.a. näringsliv, akademin, föreningsliv, turism och kommun som alla måste samverka på sina sätt för att utveckla Oskarshamn och göra det attraktivt.
Debatten angående nya företag kom förstås på tal och att Alliansen är väldigt positiva till att det startar fler företag i vår kommun.
Företag vill gå med vinst, ja annars överlever de ju inte. Och vinsten kan även generera till att de vågar anställa eller förbättra företaget på andra vis. Vill man starta företag i Oskarshamn så tror jag att det till stor del beror på att man brinner för staden och vill göra det mer attraktivt både för dagens invånare men även för potentiella nya invånare. Alltså en stor tillgång för vår stad.
Vill man starta företag endast för vinnings skull då startar man det i möjligtvis Malmö, Göteborg, Stockholm eller kanske rent av i Kina. Nu tog jag i från tårna...

På samma vis vill vi ha en attraktiv primärvård. Mer kommer i morgondagens tidning har jag hört. Men för att spekulera redan nu så är det enligt mig en stor fördel att ha allt samlat på ett ställe för patienten. Att ha röntgen, blodprovsmottagning, apotek och fik m.m. samlat på ett ställe underlättar och är socialt positivt. Dessutom finns kompetensen samlad och kan även locka mer kompetens till vår kommun. Och man ska fortsättningsvis även ha kvar "sin" läkare. Jag tror faktiskt det är lättare för många att ta sig med kollektivtrafik till Sjukhuset än vad det är att ta sig upp på berget till vårdcentralen i Kristineberg.

Kunde skriva väldigt mycket mer om kvällens möte men det får räcka för ikväll. Ny dag imorgon, med nya bud om vem som leder inför valet, nya artiklar om det kungliga bröllopet, nya fotbolls-missar men framför allt speedwaymatch mellan Dackarna och Vargarna.

Inga kommentarer: