tisdag 8 juni 2010

Arbeten

Läste idag i DN att S kräver hårdare tag mot ungdomsarbetslösheten.
Jag tycker Moderaterna har bra planer för att stimulera arbetsmarknaden. De vill bl.a satsa på bättre kvalitet i skolan, fler valmöjligheter, lärlingsprogram i gymnasieskolan och bättre yrkesförberedande program.
Betyg från åk 6 och i fler steg än idag tycker jag också är bra, ju tidigare man ser vilka insatser som behövs desto lättare att komma till rätta med problemen.
Moderaterna vill dessutom fortsätta att arbeta för att pressa tillbaka ungdomsarbetslösheten, till exempel genom lärlingsanställningar i syfte att underlätta övergången från skola till arbete. Samt behålla reformen med halverade arbetsgivaravgifter för alla upp till 26 år.

S kräver fler platser på Komvux, folkhögskolan, yrkesutbildning och högskolan samt snabbare insatser för unga arbetslösa. De vill dessutom slopa nyss nämnda reform, hur nu det ska gynna ungdomarna vet jag inte.
Snabba lösningar på arbetsmarknaden är inget jag tror existerar, inte i längden i alla fall. Fler platser på komvux, folkhögskola osv tror jag är att skjuta problemet framför sig. Vi sätter ungdomarna i skolbänken ett antal år till så minskar vi antalet arbetslösa för stunden, men finns det fler jobb när de väl har läst färdigt då?
Med det menar jag inte att folk inte ska ha möjlighet att läsa upp sina betyg eller fortsätta sina studier. Att återupprätta kunskapen i våra skolor är av stor vikt. Det jag menar är att det inte löser problemet med arbetslösheten.

Jobben, som jag tidigare nämnt, skapas av företagen. Därför har regeringen bl.a. gjort det enklare att starta och driva företag genom en minskad administrativ regelbörda, sänkt bolagsskatt och nedsatta egenavgifter. Jag hoppas Alliansen kommer att presentera ytterligare satsningar för just företagare.

Det måste dessutom finnas en naturlig koppling mellan skola och arbetsmarknaden. Då tycker jag att det ska vara möjligt att arbeta under tiden man studerar utan att man blir av med sitt studiebidrag. Man får arbetserfarenhet samtidigt som man lär sig det teoretiska.
Moderaterna vill avskaffa fribeloppet, klockrent tycker jag (de har tidigare höjt gränsen med 30 000kr). Studenter som klarar av att arbeta vid sidan av sina studier ska inte bestraffas för det. Att få en smidig övergång från skola till arbete är ju vad vi vill.

Gällande ”Borgs bluff” refererar jag till en annan bloggares inlägg ”Olika bedömningar”, tycker inte det behöver förklaras mer än så. Jo, en snabb reflektion till. Vad jag minns så kommer de rödgröna enligt skuggbudget behålla ca 97% av detta jobbskatteavdrag. Ska jag tolka det som att de för samma politik mot att sänka lönerna då? Samtidigt är jag personligen mer intresserad av nettolönen än bruttolönen…

Inga kommentarer: