torsdag 19 augusti 2010

Vem styr?

Debatten har inte låtit vänta på sig gällande Göran Landelius nya tjänst.
Jag förstår reaktionerna. Tyvärr vet jag alldeles för lite om Görans bakgrund, utbildning m.m. för att veta om han har kompetens för detta nya uppdrag. Vad jag hört så ska han vara väldigt kompetent men att han var på helt fel plats när han satt som förvaltningschef.
Självklart ringer orosklockor då man tänker på Stångehamn och Kvastmossen, klarar han det här då???
Alla kan dock göra fel och jag känner inte att jag har tillräckligt med kött på benen för att säga att Göran är olämplig för detta nya uppdrag. Visst han var chef på förvaltningen och som chef är man ytterst ansvarig för det som skett men han var ju knappast ensam om besluten.
Jag vill inte att denna kommun ska få svartstämpel och rykten som "jobba inte där, du blir uthängd och för evigt dömd om du gör ett misstag". Samtidigt vill jag vara säker på att vi har rätt man/kvinna på rätt plats. Jag vill ha kompetensen och jag vill att Oskarshamns kommun ska kunna locka till sig folk med kompetens. Får vi ett dåligt rykte kan det bli svårt att locka till sig kompetensen, så situationen är inte busenkel.

En fråga som dyker upp i mitt huvud är dock att det är politikerna som ska ge tjänstemännen direktiven, så då bör man nog rikta mer av kritiken mot de styrande också. Eller är det som så att Oskarshamn har blivit lite att tjänstemännen styr politikerna? Fast det egentligen är tvärtom. Det går bl.a. att läsa följande på kommunens hemsida:
"Du måste verkställa fattade beslut
Vår uppdragsgivare är folket! All offentlig makt utgår ifrån folket, som det står i regeringsformen. Som anställd tjänsteman ska du verkställa de beslut som de förtroendevalda politikerna fattat. Även om besluten kan tyckas helt fel."

Så det är egentligen inga tvivel hos vem ansvaret ligger. Jag har sagt det förrut och säger det igen, det är dags att röra om lite i den politiska grytan Oskarshamn, och om man ska tro på OTs SIFO-undersökning så rör det på sig just nu. (se tidigare inlägg)

12 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Han måste tillhöra "laget" annars hade han blivit avskedad. Mannen som uppfann "klippet" för att förklara Oskarshamns kommuns offentliga upphandlingar har inget mer att göra i denna kommun om man ska försöka reparera skadan lite grand. Kom ihåg att Oskarshamn för några år sedan låg SIST i näringslivsrankingen och nu några snäpp högre upp. Detta samtidigt som SKB pumpar in miljoner....

Det fanns kompetenta sökande samtidigt som han och företrädaren blev inte långvarig.....

Enda sättet är att sossarna förlorar stort, ritktigt stort i September samtidigt som KD blir störa oppostionsparti. Tyvärr är din kompis Blomberg för insyltad också.

@Emma sa...

Jag håller med dig om att vår näringslivsranking är katastrofal med tanke på de förutsättningar som finns.

Ska man tro dagens SIFO undersökning i OT så har vi mycket att göra innan valet den 19:e.
Var tyvärr inte med i de politiska svängarna när tillsättningen skedde av tjänsten så jag vet inte vilka som sökte tjänsten.

Står ju även i OT idag att vi har svårt att behålla våra experter inom kommunen. Det finns mycket som kan bli bättre i denna kommun!

Anton Holmgren sa...

Emma, jag tycker du borde veta bättre än att skylla på socialdemokraterna.

Det är kommundirektören som har gett Göran Landelius denna tjänst inte politikerna. Jag har inte läst i något protokoll att detta har behandlats av politikerna, har du?

Moderaten Lars Blomberg var för övrigt i tidningen idag och sa sig tycka det var en bra lösning.
Jag citerar Lars, "Jag tycker kommundirektören har fått till en bra uppgörelse...". Det är för mig inte en mening som visar på något missnöje med hur kommundirektören har gjort med Göran Landelius.

Nils Dacke sa...

Så klanen (S) hittat hit? Det är självklart socialdemokraternas fel då ni genom långvarig söndring och härskning genom tekniska nämndens politiska gren omöjligtgort för någon med kompetens att axla ansvaret att driva verksamheten som man kan i en normal kommun.

Ni kan för mig tala om någon annan kommun där ordföranden i Tekniska nämnden själv går in och beställer jobb direkt av gubbarna? SE bara hur långvarig Landenius företrädare blev. Självklart såg man till med Landenius att han hade "rätt åsikter" innan man anställde honom och precis som i sovjet så skyddar man sina egna.

Det är inte helt fel att utnyttja kunskapssamhället Anton och själv skaffa sig kunskap, inte bara prata om den ;)

@Emma sa...

Oj då, jag vet inte om jag håller med dig Anton. Exakt vad är det jag beskyllt Socialdemokraterna för? Jag har inte ens sagt att Görans nya tjänst är felaktig, utan endast att jag förstår att den ifrågasätts.

Det enda jag skrev gällande politiken var att det är politikerna som ska ge direktiv till tjänstemännen, för det står ju klart och tydligt att det är så.

Min tidigare kommentar gällde när Göran blev tillsatt som chef för tekniska och att jag där inte vet alls vilka mer som sökte tjänsten och hur tillsättningen förlöpte.

Anton Holmgren sa...

@Nils Dacke. Klan och klan vet jag inte om jag vill påstå, jag representerar bara mig själv i de påstående jag gör.

Det som har hänt inom den tekniska verksamheten är att det har varit en bristande kommunikation mellan nämnden och verksamheten. Det ska man inte belasta enbart Lars och Göran för.

När man anställer en person gör man inte det efter vilka politiska åsikter en person har utan efter hur kompetent personen är.

Jag vill återigen påpeka att socialdemokraterna inte har uttalat sig om Görans nya tjänst utan att det är Vänsterpartiet och moderaterna som har gjort det. Vi har alltså inte skyddat någon.

Beträffande din kommentar om kunskapssamhället tar jag faktiskt det som att du påstår att jag inte är påläst. Mitt svar på det är att nej, jag är inte påläst på allt, men jag är påläst på sådant jag tycker är intressant. Jag skäms inte över att inte vara påläst när det kommer till äldreomsorg, sjukvård, försvar mm. för jag har inte påstått att jag kan de bitarna. En människa kan inte göra allt, man måste hjälpa till.

Sen måste jag faktiskt påpeka det att det känns ganska meningslöst att föra en debatt med en person som verkar under ett alias.


@Emma, du skriver att man borde rikta mer kritik mot de styrande i kommunen. Du skriver också att det inte är något tvivel om vems ansvar det är och att det är dags att röra om i grytan. Alla personer som vet om att du är moderat och att Oskarshamn är styrt av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet förstår nog den egentliga meningen.

@Emma sa...

Jag anser att alla politiker har en viktig roll och alla politiker måste tänka på att vara kritiska och granskande.
Alla som sitter med politiskt uppdrag har ansvar, och jag syftade på att det inte bara är Göran som ska ställas till svars. Majoriteten är de som oftast får igenom sina förslag och har därmed ett stort ansvar, men även oppositionen har ett ansvar att föra fram sina åsikter och granska underlag till beslut.

Man får inte glömma bort att det som sagt är politikerna som ska ge direktiven till tjänstemännen och inte tvärtom.

Nils Dacke sa...

Just tekniska kontoret är exceptionellt även i ett Sverige perspektiv då nuvarande eller förre Ordföranden själv kunde beordra olika sorters arbete och alla försök av externa tekniska chefer har motarbetats av personalen som genom facket = socialdemokraterna styr. Så man kan säga att cheferna inom tekniska kontoret har varit marionetter för den politiska ledningen aka lekstugan. Jag ska skriva en längre harang om detta på min blogg. Det blir del 4 av maffian i Oskarshamn

Nils Dacke sa...

@Anton: Min blogg är bland de 100 populäraste politiska bloggarna i Sverige så varför diskuterar jag med en SSU yngel ;)

Anton Holmgren sa...

Då väntar jag med spänning på vad som kommer fram på din blogg.

Då får jag gratulera om din blogg är så populär, men jag är faktiskt inte ssu;are.

Nils Dacke sa...

Du kan läsa de 3 första redan idag om du vill.

Va bra för att vara SSUare måste ju kännas ganska ensamt. Hur många medlemmar kan Oskarshamnavdelningen ha. Mindre än tio skulle jag tro.

Bara Stureplanscentern är nog mindre än SSU oskarshamn ;)

Anton Holmgren sa...

I Oskarshamn är det tyvärr så att inget parti har något fungerande ungdomsförbund, som syns.

Bristen på ungdomsförbund gör att ett fåtal ungdomar får i uppdrag att representera alla ungdomars åsikter och intressen, vilket inte är en lätt sak att göra.