onsdag 18 augusti 2010

Kloka pensionärer

En intressant debattartikel i DN
Jag tycker sen tidigare att hela den här debatten runt skillnaden mellan pensionärer och arbetare har eskalerat till orimliga proportioner. Det låter ofta som om pensionärerna har flera tusen mer i skatt när det i själva verket rör sig om i snitt ca 500 kronor. Eller är det egentligen så att det är vi arbetare som betalar mer i skatt om man ska tro på nationalekonomerna i nämnda debattartikeln???

Förstår att båda blocken försöker charma pensionärerna, för det finns ca 2 miljoner i Sverige. Men detta till trots så finns det andra områden, som skola och omsorg, som jag anser är i större behov av dessa pengar. Jag tror faktiskt att denna fråga inte kommer vara den avgörande för hur en pensionär röstar. Även pensionärer har åsikter gällande skola, vård, omsorg, trygghet, sysselsättning m.m.

Tycker Maud gör rätt i att försvara skillnaden mellan pensionärer och arbetare. Finns en del som ifrågasätter det här med bensin och kläder m.m. Visst en del kan dra av resor till och från jobbet, men inte alla och endast den delen som överstiger 9000 kronor (dvs redan där har man en kostnad på 750 kronor i månaden som man inte kan få tillbaka som arbetare) Samtidigt som man också kan ifrågasätta arbetsgivaravgifterna, är det en skatt på min lön innan jag ens fått min bruttolön. Nej jag hävdar igen att frågan har fått alldeles för mycket fokus, och jag tror faktiskt många pensionärer håller med mig. Det verkar så om man ska tro på SIFOs undersökning.

Att det dessutom kommer rapporter om att svenska pensionärer har bäst levnadsstandard och är lyckligast i Europa stärker min åsikt ännu mer att pengarna borde gå till andra ändamål.

Inga kommentarer: