onsdag 11 augusti 2010

Rätta mig själv.

Måste efter att ha läst och lyssnat lite ytterligare angående stenkastningen i Stadshuset ifrågasätta mig själv lite.
Var kostnaden befogad eller ej?
1) Kände personalen sig tryggare med denna vakt i tre dagar?
2) Kände de sig hotade från början, uppenbarligen så förvarnades de ju av förövaren.
3) Vad skulle denna securitasvakt gjort om förövaren kommit tillbaka?
4) Vad säger att det inte händer igen om ett år? Som jag förstod skulle vakten endast vara på plats några dagar, var är den långvariga tryggheten?

Jag håller fortfarande fast vid att alla förtjänar att ha en trygg arbetsplats men löste securitasvakten själva problemet? Kortvarigt? Långvarigt?
Svårt att svara på alla frågor då jag inte haft nån kontakt med de drabbade i receptionen, det bästa vore att höra deras åsikt. Nån som vet?

Gällande att Oskarshamns hemsida bara är på svenska så ser jag det hela ur två aspekter.
Är hemsidan till för kommunanställda, ok då räcker det med svenska.
Men i mitt tycke är det en portal utåt, som alla kan nå via internet. Turister, spekulanter på att flytta hit, företagare m.m. Då bör hemsidan vara på åtminstone engelska också. Med tanke på hur mycket turistande tyskar vi har i landet är nog även tyska aktuellt. Det är tidskrävande att översätta ja, men kompetensen finns så bör inte vara några bekymmer att uträtta detta. Känns som om någon inom information eller turistnäringen borde ha det i sin arbetsbeskrivning.

Sen så känns det som att det överst på agendan för Oskarshamn är ett måste att förtroendet mellan invånare och politiker/tjänstemän blir bättre! Kom gärna med förslag på hur!

1 kommentar:

Unknown sa...

Alltid bra att reflektera både över sina egna åsikter och andras. Försöka sätta sig in i hur andra tänker eller hur tänkte jag igår/tidigare.

Problemet här är ju att killen måste vara frustrerad över något, varför? Kanske finns en poäng i "galningens" frustration. En vakt löser inte problemet utan är endast en temporär lösning -> inte fel, man markerar och får tid att rätta till problemet. Bara hoppas kommunen tänker på det!!!
Eventuellt är ju mannen i fråga så enkelt som psykiskt sjuk, då kanske det är den vården kommunen borde förbättra för att hjälpa drabbade.

Jag betalar ingen skatt i Oskarshamn, men jag kommer ju från stan så man får väl yttra sig lite ;-)

Kram syrran!