fredag 20 augusti 2010

SIFO i Oskarshamn

Viljan att vilja förändra som jag skrivit om i tidigre inlägg verkar inte lika många Oskarshamnare dela med mig, om man ska tro OTs SIFO undersökning för Oskarshamns kommunval. Men jag har fortfarande förhoppning om att siffrorna förbättras på valdagen.

Jag vet att förändring kan anses skrämmande, men förändring leder ofta till förbättring. Antingen märker man att nä detta blev inte bra och återgår till det gamla alternativt förändrar igen eller så märker man att det faktiskt blev bättre.

Jag är stolt moderat när jag kan säga att:
-Vi stödjer en O4, vilket kan innebära ca 1000 nya arbeten under byggnadsfasen dvs i ca 10 år, därefter är det uppskattningsvis 400 jobb för att driva och underhålla.
-Vi vill se till att kommunens ekonomi är i balans och att budgeten hålls.
-Vi vill ha större valfrihet för våra pensionärer. (LOV)
-Vi vill ha flexiblare barnomsorg
-Vi vill skapa en mötesplats för unga
-Vi vill sänka patientavgifterna
-Vi uppmuntrar initiativ till nyföretagande
-Vi vill att alla skolor har elever som går ut med fullständiga betyg, och att betyg ges ut tidigare så man tidigt kan se vilka resurser som krävs men även som ett bevis på att skolan lyckas förmedla den kunskap som krävs.
-Vi vill ha bättre mat inom skolan med mer närproducerade råvaror
-Vi tycker det ska löna sig att arbeta och studera.

Vi vet sen tidigare att:
-De rödgröna inte stödjer nybyggnation av kärnkraft, dvs många arbeten som kommer försvinna från kommunen
-Kommunen i väldigt många år levt över sin budget, men att det blivit märkbart först nu på sistone när skattebetalarnas pengar fel-investerades i osäkra värdepapper. Innan dess var vi en rik kommun som alltid kunde ge tillskott till förvaltningarna när de inte höll budget… I mina ögon inte en hållbar utveckling
-De rödgröna inte vill införa LOV
-Kommunen väldigt länge legat i botten-skiktet gällande näringslivsklimatet.
-De rödgröna tycker att kommunen är bäst på att bedriva skola och omsorg.


Det kan mycket väl vara som så att kommunen är bäst på att bedriva skola och omsorg, men jag skulle inte säga att vi idag har landets bästa skola och omsorg. Vi har dessutom inte gett nån annan chansen att visa vad de går för. Förrutom förskolan Arken, och de visat stor framgång.
Många av kommunens verksamheter är service-inriktade så som barnomsorg och äldreomsorg. Vi måste därför också se till att dessa verksamheter är familjärt anpassade. Jag tänker då t.ex. på öppettider och valfriheter, där det finns förbättringspotential.

Precis som Östersjön behöver syresättas för att liv och växter ska må bra så behöver Oskarshamn röras om lite för att syresättas och må bra. Man ska inte alltid nöja sig med saker och ting man ska alltid sträva efter att förbättra! Därför kommer jag rösta på Moderaterna den 19:e september.

2 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Här har förfallet gått så långt att det inte verkar att kunna syresättas, befolkningen rör sig som zoombies mellan valåren och när valåret kommer åker valsedlarna som de fått i arv fram.

Hur svårt kan det vara med en granne som ligger i topp 10 i många rankingar, att bara ringa till sin kollega kommualrådet i Mönsterås och besöka dom. Det har jag sagt till Wretlund och sedan dessa är bor jag i exil i skogen ;)

@Emma sa...

Hoppet är det sista som överger än, brukar man ju säga. Och jag har fortfarande tilltro till att förändring kan ske i Oskarshamn.

Det finns de som alltid kommer rösta efter vad de fått i modermjölken, oavsett vilket parti de tillhör. Men det finns även en grupp människor som röstar på olika pariter genom åren, och de som bestämmer sig på valdagen. Vi jobbar på så gott vi kan!