lördag 25 september 2010

Tack

Jag vill börja med att tacka de 80 personer som kryssat mig på listan till Oskarshamns kommunfullmäktige. Känns väldigt kul att så många valt att kryssa mig.
Till skillnad från vad Juholt idag säger i OT, att egoismen vann detta riksval, så tycker jag snarare att det var "människors benägenhet att i så stor utsträckning som möjligt bestämma över sitt eget liv" som segrade i detta val.
Politiken behövs för att styra över vissa delar i samhället, men det behöver även finnas valmöjligheter och alternativ. I och med att vi människor ökar på våra kunskaper och förbättrar tekniken så krymper världen. Vi blir mer globala och får influenser och idéer till att utvecklas som individer. Vi blir individualister inte egoister, i min värld är det olika saker.
Som scout fick man tidigt lära sig att värna om varandra och naturen samt att vara hjälpsam. Men man får även lära sig att ta ansvar och växa som individ. För min del så behöver inte det ena utesluta det andra, man kan vara solidarisk och individualist på samma gång. Uppenbarligen ser jag och Juholt olika på saken.

Jag vill även passa på att gratulera Johan, som lyckades bli personröstad till en plats i kommunfullmäktige. En frisk fläkt, skoj!

Sen för att fundera lite över vad politiken behövs till, skulle vi inte klara oss utan landstinget? Tänk vad pengar som skulle kunna gå till den faktiska verksamheten istället för arvoden m.m. om kommunerna skötte detta på egen hand. Bara en tanke som slagit mig och som säkerligen gör att jag får varenda landstingspolitiker emot mig... Men som alltid funderar jag på om det är ekonomiskt försvarsbart att bedriva det i den form som vi gör idag eller ej. Ifrågasätter man aldrig saker så sker det aldrig några förändringar, det blir inte sämre MEN det blir heller inte bättre. Jag säger inte att jag vet om det är rätt eller fel, men det vore intressant att få en liten redovisning för varför vi bedriver landstinget som vi gör.

Ikväll blir det blues på Hotell Ett! Håller även båda tummarna för IK Oskarshamn, vore riktigt skoj med en ny seger idag.

1 kommentar:

Unknown sa...

Och 2 OBBK vinster imorgon