måndag 20 september 2010

Valet

Man är ju självklart glad över de Moderata framgångarna både på riks- och kommunnivå. Men man kunde varit ännu gladare.
Än är inte alla röster räknade, det slutgiltiga resultatet kommer på onsdag. Det finns en liten teoretisk möjlighet att Alliansen trots allt kan bilda en majoritetsregering, men det är inget jag skulle våga satsa pengar på.
Det är en demokrati vi lever i och folket har sagt sitt. SD har fått fler röster än både V och KD. Att invandrarfrågan med dess integrering verkar vara klassad med nån sorts tabu tror jag är en stor förklaring till SDs framgångar. Hade frågan diskuterats och debatterats mer i valrörelsen hade kanske inte SD fått samma siffror. Men nu står vi där vi står och det är bara att hoppas att Alliansen med Fredrik i spetsen har någon strategi för att hantera situationen i en minoritetsregering. Min tilltro till Alliansen är stark och jag tror det kommer ordna sig.

På kommunalnivå så går Alliansen plus ett mandat ser det ut som. De rödgröna tappar två och SD får ett till. Det går ju åt rätt håll för Alliansen men jag hade hoppats på ännu mer förändring. Men det är bara att jobba vidare, lyssna på Oskarshamnarna, visa ännu tydligare vad Alliansen vill, vara aktivare i oppositionen under hela mandatperioden och ladda för ett nytt val 2014.
Gällande Oskarshamn så glädjs jag också i att ytterligare 1 200 personer röstade på moderaterna i riksdagsvalet jämfört med 2006. Det tycker jag är stora och tydliga siffror.

Nu blir det ett glas glögg, en tvätt med nya maskinen och sen kudden. Tur det inte är valvaka varje söndag.

Inga kommentarer: