måndag 15 november 2010

Gårdsförsäljning av vin

Jag gillar detta förslag. Att få möjlighet att sälja egenproducerade varor tror jag är till stor fördel för företagarna. Det är mer attraktivt som turist att besöka en vingård där man faktiskt får smaka på vinet än att istället bli hänvisad att beställa det via systembolaget. Jag tror detta kommer gynna glesbygdens lokalproducenter, företagare i vårt län.
När alkohol är med i bilden blir det dock alltid mer komplicerat, men jag tror inte detta på något sätt bidrar till ökad konsumtion. Så länge alkohol är en laglig dryck tycker jag att denna gårdsförsäljning är likvärd med gårdsförsäljning av egenproducerad ost, korv, sylt, honung etc. Jag tycker det är charmigt med gårdsförsäljning.

Ett axplock av andra saker att glädjas över efter denna helg; Målilla bandy, OBBKs damlag och att Restaurang Badholmen är igång igen! Hösten är allt annat än bara trist och mörk.
Var för övrigt på besök hos min bror i lördags. Trevlig kväll blev det med god dryck, trevligt sällskap och en riktigt fin banan/chokladkaka.

2 kommentarer:

Henrik sa...

Hoppas du orkar jobba för att få igenom denna fråga hos våra politiker. Givetvis får vi fler tursiter som annars drar till vingårdar i södra Europa!

@Emma sa...

Jag får hoppas att Jan jobbar vidare med denna fråga på riksnivå. Men han verkar ju vara positiv iallafall!