onsdag 17 november 2010

EU

Det här med gårdsförsäljning av alkohol spinner vidare. Många gånger gillar jag EU, men när EU ger kritik för att gårdsförsäljning gynnar inhemska produkter då tycker jag det är lite löjligt.

Jag tror verkligen inte att gårdsförsäljningen skulle innebära någon större minskning av mängden ”EU-alkohol” vi handlar.
Gårdsförsäljning är ju charmigt just för att man säljer egenproducerat. Att man skulle tillåta försäljning av alkohol av andra fabrikat bara för att tillfredsställa EU tycker jag är fel. I mina ögon kan en sådan detaljhandel leda till nått helt annat än mysig gårdsförsäljning.

Jag hoppas att gårdsförsäljning av egenproducerat blir tillåtet. Jag hoppas också Sverige i detta fall är starkt nog att inte ge vika för EU och deras eventuella kritik. Hur många vingårdar i Frankrike säljer vinflaskor som ej är producerat i deras egna ägo?

Systemet och dess monopol är en annan fråga, väl värd att ventilera. Men det får bli en annan gång, jag tycker inte att gårdsförsäljning av alkohol är rätt sätt att bryta monopolet. Fast jag har ju heller inte alla fakta i frågan. Jag får nog tillfälle att fundera i denna fråga fler gånger.

Inga kommentarer: