måndag 2 juni 2014

Sänkt bolagsskatt

Bolagsskatten skall sänkas ytterligare

Mitt svar: "Ganska dåligt förslag"
Min motivering: Det är till stor del företagarna som skapar arbetstillfällen, därför är det viktigt att den svenska marknaden är attraktiv för företag att etablera sig i. Att ha en konkurrenskraftig bolagsskatt är viktigt, och alliansen har sänkt bolagsskatten till en nivå som är just detta (22 %, tidigare 28 %). Den står sig nu bra internationellt sett. Någon ytterligare sänkning tycker jag därför inte behövs.

För att locka företag krävs även bra infrastruktur och rekryterbar kompentent personal m.m. Så jag finner andra satsningar, än ytterligare sänkt bolagsskatt, prioriterade.
 
 
Hur svarade då våra partier i riksdagen?
 
"Mycket bra förslag": -

"Ganska bra förslag": KD, C
 
"Ganska dåligt förslag": SD, M, FP
 
"Mycket dåligt förslag": S, V, MP


Sammanställning: FP (3), M (3), C (2), MP (2), KD (2), SD (2), S (1), V (1)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker man skall ha skatt på Moderater som uttalar sig knäppt. Då skulle Maria Abrahamsson kunna försörja hela sitt kvarter på Södermalm där hon i ett annat uttalande tyckte synd om alla som bor där och inte kan få det att gå runt på en månadsinkomst på ca. 30.000 i genomsnitt.

@Emma sa...

Lite diskriminerande, kan jag tycka, att bara ha skatt på Moderater. Det borde väl i så fall införas och gälla samtliga avlönade politiker. Då kanske statsskulden snart är avbetald, för nog kommer det ”grodor” ur munnarna på de flesta.
Skämt åsido, jag vet inte vilket uttalande du syftar på och jag försvarar inte Maria på något sätt. Men på denna sida skriver jag mina åsikter och tankar, så vad Maria sagt eller kommer att säga påverkar mig föga.