tisdag 3 juni 2014

RUT här för att stanna!

Avdraget för hushållsnära tjänster ska tas bort

Mitt svar: ”Mycket dåligt förslag”
Min motivering: Sedan jag blev mor har jag insett att tiden med familjen är knapp och varje möjlighet till att utöka tiden med familjen tycker jag vi ska värna om. Förr i tiden så var det ofta bara en vuxen i familjen som arbetade, men så är det inte idag utan många gånger jobbar båda föräldrarna. Kan man då med hjälp av hushållsnära tjänster och dess avdrag få mer tid över för varandra så ser jag bara positivt på detta.

Jag vet om kollegor och småbarnsfamiljer som köpt hushållsnära tjänster sen avdraget infördes, så det måste ju innebära att fler ”vita” arbetstillfällen även skapats inom denna bransch. En bransch som både unga och de med lägre utbildning har möjlighet att hävda sig på, vilket jag också tycker är positivt. Som jag nämnt tidigare, alla jobb är viktiga för att ett samhälle skall fungera.

Jag kan mycket väl själv tänka mig att köpa tjänster när jag börjar jobba igen efter min föräldraledighet, för att få mer tid över till familjen. Ska bara försona mig med tanken först att släppa in någon i mitt hem och låta dem få se på oredan!

Så självklart ska vi behålla RUT (och även ROT).

 
Hur svarade partierna i riksdagen?

”Mycket bra förslag”: V

”Ganska bra förslag”: -

”Ganska dåligt förslag”: MP

”Mycket dåligt förslag”: S, M, FP, KD, C, SD

 
Sammanställning: FP (4), M(4), C (3), KD (3), SD (3), MP (2), S (2), V (1)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte varför staten skall subventionera en viss näringsgren? Jag trodde du var för en marknadsekonomi men RUT/ROT är ju inte en del i det begreppet.

@Emma sa...

Jag tycker nog i grunden att det är fel att bara gynna vissa näringar. Men just dessa två branscher har ju haft mycket "svarta" jobb tidigare. I och med att "svarta" jobb blivit vita så betalar i princip ROT och RUT säg själva, om du förstår vad jag menar. Fler vita löner och företag = mer skatteintäkter till staten. Så på det sättet kan jag även försvara det hela på det ekonomiska planet. Likväl som att jobbskatteavdraget kan finansieras med att fler av oss arbetar.

Dessutom bättre och tryggare anställningsvillkor att jobba vitt jämfört med svart.

Jag ger dock S en poäng i att läxhjälp kanske inte skall ingå i RUT, för det handlar ju om tid med ens barn. Och som jag skrev i inlägget är det ju tid med familjen jag vill ha mer av. Behövs hjälp med läxorna är det en bit att lösa med skolan istället, anser jag.

@Emma sa...

Och företagen kan ju ändå konkurrera gällande pris och efterfrågan så jag tycker inte vi går ifrån marknadsekonomin helt.