torsdag 29 juli 2010

Kompetens

Många efterlyser kompetens bland Oskarshamns politiker. Idag läste jag det bland kommentarerna till en artikel i Nyheterna. En artikel som för övrigt handlade om besparingar inom socialförvaltningen. Vi i Alliansen vill göra mer besparingar än (S) och (V), inte för att vi tycker det är roligt utan för att det behövs. Som en så trevligt skrev i sin kommentar så är det (S) som haft makten i snart 100 år i denna kommun, och samma parti bär då ansvar för att vi hamnat där vi hamnat. Så är det oavsett hur (S) försöker vinkla det.

Men åter till det här med kompetensen.
Jag vet ärligt inte om jag är kompetent som politiker eller ej. Om det handlar om utbildning så finner jag mig rätt kompetent. Har läst maskinteknik, företagsekonomi och arbetsmiljö m.m. på högskolenivå. Har högskoleexamen i maskinteknik. Företagsekonomi läste jag 2 år på halvfart då jag finner ekonomi intressant och arbetsmiljön slank med i bara farten. Men gör det mig kompetent som politiker?
Jag har varit aktiv i diverse ideella föreningar i Oskarshamn och suttit/sitter i styrelser för desamma, gör det mig kompetent?
Jag brinner för att Oskarshamn ska vara en attraktiv plats att driva företag och jobba i, gör det mig kompetent?
Jag har varit med i ca 3 år nu och kan ärligt säga att det politiska spelet är nått man måste lära sig och få erfarenheter av, oavsett tidigare utbildning och intressen. Man lär sig hela tiden, och då har jag "bara" suttit med i nämnder och inte i kommunfullmäktige.

Självklart vill även jag att kommunen sköts av kompetenta personer, men då gäller det som jag nämnt tidigare att visa att Oskarshamn är en attraktiv arbetsplats så att vi lyckas locka till oss och behålla kompetensen.
Och man får heller inte glömma att nästintill alla politiker har ett vanligt jobb också. Så det är ofta man får lägga fritiden på att sätta sig in i ett ämne för att sedan kunna ta det rätta beslutet.
Själv skulle jag tycka det vore fantastiskt kul om fler ville engagera sig politiskt. Det är roligt att vara med och påverka, och roligare blir det den dagen Alliansen tar över rodret i denna kommun.

Inga kommentarer: