onsdag 11 november 2015

Föräldraförsäkringen

Ok, dags att sticka ut hakan... Förändringen i föräldraförsäkringen är en förklädd besparing för staten.
Fler familjer där dagar kommer brinna inne och lägre jämställdhetsbonus ska betalas ut. Mer pengar kvar i statskassan helt enkelt men med något fler barn som får skolas in tidigare. Och detta med motiveringen att det är för att familjen ska bli mer jämställd. Tillåt mig små-le, samtidigt som jag blir ledsen över de barn som drabbas.
Redan idag får man ju 240 dagar vardera, dvs fullständig jämställdhet. Sen att familjer av olika anledningar väljer att föra över dagar till varandra, det är upp till varje familj, enligt mig.

Föräldraförsäkringen är väldigt förmånlig här i Sverige (även med denna lilla försämring), så jag klagar inte. De flesta kommer heller inte ha några bekymmer med denna förändring, men vissa kommer bli drabbade och dagar kommer "brinna inne". Och sänkt jämställdhetsbonus vid delat uttag är ju också klirr i kassan för staten.

Jag ser denna "jämställdhetssatsning" för vad den egentligen är, en besparing för staten!

Inga kommentarer: