måndag 18 juli 2011

Fredriksbergs Herrgård en tillgång för Oskarshamn

Läser i Nyheterna att herrgårdens hyra diskuteras.
Jag tycker det är en självklarhet att kommunen ska subventionera denna hyra så att det kan pågå verksamhet. Visst kan man kolla om hyran är på rätt nivå, men om siffrorna stämmer som tidningen redovisar så tycker jag knappast aktiebolaget gör någon skamlig vinst.
Fredriksbergs herrgård är en viktig del av Oskarshamns turism och kultur. TV4 ser det och jag tror även kommunen ser värdet i detta.
Ett bolag ska gå med vinst, jag tänker då närmast på fortlevnadsprincipen, dessutom får vi in skatt på denna vinst. Vet inte om det hela grundar sig i den svenska avundssjukan? Självklart kan man se över hyresnivån och jämföra med andra liknande verksamheter i andra kommuner, men man kan inte jämföra det med ett vanligt hyreskontrakt.
Man måste väga in det kulturella värdet också som Oskarshamns kommun får i och med att det bedrivs en attraktiv verksamhet. Varje turist som lockas till staden kanske dessutom äter här, köper kläder/saker här och  t.o.m. övernattar här. Det är en positiv spinn-off effekt av en ökad turism.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast tycker du det är okej att man inte har gjort en upphandling om vem som ska sköta herrgården? Sen vad det gäller för turister, så ger det ju inte så mycket med herrgården eftersom den inte är öppen i juli månad när vi har som mest turister på vägarna.

@Emma sa...

Har det inte skett en korrekt upphandling är det inte rätt skött. Marknaden ska vara till för alla intresserade. Så självklart ska alla som är intresserade av att bedriva en verksamhet på Fredriksbergs herrgård få samma möjlighet. Så där får vi hoppas det blir en översyn. Tråkigt om saker inte sker på rätt sätt, men det är kommunen som gjort fel i så fall, inte entreprenören.

Vad gäller öppettiderna har jag inte full koll men vad jag har hört är det öppet på onsdag eftermiddag och att en del konserter kommer de närmsta veckorna.