tisdag 27 maj 2014

Inkomstskillnader

Inför valet tänkte jag att det vore skoj att pejla in läget vad de olika partierna tycker i olika frågor. Och samtidigt se vilka som tycker som jag.

Så här kommer första frågan att ta ställning till. (Svarsalternativen är ”Mycket bra förslag”, ”ganska bra förslag”, ”ganska dåligt förslag” eller ”mycket dåligt förslag”.

I Sverige ska vi ha ett samhälle med små inkomstskillnader.

Mitt svar: ”Ganska dåligt förslag”
Min motivering: Även om det självklart klingar bättre att alla ska tjäna ungefär lika mycket så anser jag att det inte fungerar i praktiken.

Olika yrken kräver olika mycket satsningar. Har man studerat på högskola/universitet i låt säga fem år. Då har man gått miste om inkomst i fem år (låt oss säga 5*180 000 kr = 900 000 kr) och man har förmodligen dragit på sig en del studieskulder som man måste betala av. Då måste det finnas en morot till att göra denna satsning och i detta fall är moroten då en högre lön.

Alla skall dock ha möjlighet att själva välja vilken nivå man vill hamna på, oavsett vilket kön man har, var man bor m.m.

Alla yrkesgrupper är viktiga och har ett värde i vårt samhälle men jag har full förståelse för att t.ex. en kirurg har högre lön än en brevbärare. Det är dock viktigt att alla har möjlighet till jobb och att man kan leva på denna inkomst, så en ”lägsta nivå inkomst” kanske borde finnas om ni förstår vad jag menar.


Hur svarade då våra partier i riksdagen?

”Mycket bra förslag” : V, S

”Ganska bra förslag” : KD, M, FP, SD, MP

”Ganska dåligt förslag”: C

”Mycket dåligt förslag”: -


Efter att ha läst alla partiers kommentarer så tycker jag dock att alla partier (bortsett från möjligen vänstern) accepterar inkomstskillnader, de får bara inte bli för stora Så jag känner att jag är överens med alla i denna fråga bortsett från V då.
Men nu finns inga medelvägar så i min uppföljning har nu C en pinne eftersom de svarade som jag.

Sammanställning C (1), V (0), MP (0), S (0), KD (0), M (0), FP (0), SD (0)

Inga kommentarer: